Noitarumpu. Nyt -konsertti on kansanmusiikkikonsertti, mutta se käsittelee oikeastaan kulttuurista omimista. Kulttuurisen omimisen problematiikka on nostettu esille jo konsertin nimessä ja noitarumpusymboliikkaa kiusallisella tavalla imitoivassa logossa.

Konsertin idea syntyi alun perin siitä, että vuonna 2019 vietetään YK:n kansainvälistä alkuperäiskielien vuotta. Melko pian fokus kääntyi kulttuurin kunnioittamisen ja toisaalta kulttuurisen omimisen problematiikkaan. Siinä missä ideat ja ajatukset liikkuvat maailmassa kulttuurista toiseen, kulttuuriseen omimiseen liittyy nähdäksemme valta-asema ja sen väärinkäyttö. Tätä teemaa käsittelemme 13. huhtikuuta Musiikkitalossa.

Kun YL perustettiin vuonna 1883, taustalla oli ajatus suomenkielisen kulttuurin aseman vahvistamisesta. Vuonna 2019 suomenkielinen valtaväestö ei Suomessa ole se väestönryhmä, jonka kielen, kulttuurin tai oikeuksien puolesta tarvitsisi kantaa huolta.

Mikä tulee YL:n omaan rooliin kulttuurisessa omimisessa, kuorolla on konsertissa myös itsetutkiskelun paikka. Ohjelmistoon kuului vuosikymmenten ajan Dalvi duoddar luohti -niminen kappale. Sen päättää perinteisesti soolo, jonka aikana hyvin valtaväestöä edustava mies laittaa hyvin feikin saamenhatun päähänsä, polkee jalkaansa ja on saanut yleisöltä poikkeuksetta palkaksi raikuvat aplodit. Kappale alkoi kuitenkin meistä itsestämme tuntua vaivaannuttavalta.

Onko hyvä idea mainostaa keikkaa feikkisaamelaishattu päässä? Ei ole.

YL julkaisi 1.3. tarkoituksellisen tökerön valokuvan selvästi turistirihkamaa edustava hattu päässään olevasta frakkipukuisesta laulajasta. Kuva herätti mielenkiintoa mutta myös pahaa mieltä – ja ihan aiheesta. Kuvan oli tarkoitus alleviivata kulttuurista omimista Noitarumpu. Nyt -konsertin kantavana teemana. Ei ole kuitenkaan YL:n asia päättää, voimmeko käyttää näitä symboleita omin päin tällaisessa tarkoituksessa. Konsertti sai alkunsa halusta tehdä asiat kerrankin oikein ja kunnioittaen alkuperäiskansojen toimijuutta – ja kompastuimme suoraan lähdössä.

Kiitos kaikesta saamastamme palautteesta. Meille tämä oli oppimiskokemus, toisille toisinto liian usein toistuvasta tarpeesta puolustaa omaa kulttuuriaan.

Pyydämme anteeksi.

Tämä kenties alleviivaa sitä, että näiden teemojen käsittelylle on tarvetta. Mietimme markkinointiamme vielä hetken uudestaan, mutta harjoitukset erittäin hienon musiikin parissa jatkuvat.